سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیعیان اسرائیل و فلسطین

نظر

صنعت چاپ در ایران، بیش از هزاران سال سابقه دارد. ولی غرب روی آن را پرده ای کشیده تا :تاریخچه صد ساله خود را به رخ ما بکشد. وجود سی هزار کتیبه یک اندازه، با نوشته هایی همسان، همان معنی چاپ را می دهد. در صورتیکه همین کار را بطور ناقص، گوتنبرگ انجام داد نامش را اختراع چاپ گذاشتند. حتی اگر چاپ روی سنگ را قبول نداشته باشیم، چاپ کاغذی هم از مصر و چین اغاز شد. ایا بنظر شما اسکناس ها را در چین باستان، یک یک می نوشتند؟ و یا در ایران که سکه ضرب می شد، و همگی یک شکل بودند: همان چاپ امنیتی یا اروراق بهادار محسوب نمی شود؟ آیا به نظر شما برای امپراتوری بزگ داریوش و کورش، ضرب سکه با دست و تک تک انجام می گرفت؟ کاری که گوتنبرگ انجام داد، حتی سلیمان نبی هم قبلا انجام داده بود. انگشتر یا خاتم و نگین آن، خود نمونه ای از چاپ ملخی هست. ایا چاپار خانه های ایران، باتف دهان نامه ها را می نوشتند؟ اولین پول ایران در 503قبل از میلاد که: دریک نام داشت، با دندان خراش برمی داشت؟ و شکل یک کماندار را در ان حک می کرد؟ باید دانست که حتی برای جلوگیری از تقلب،  علاوه بر نقش یکپارچه در تیراژ میلیونها عدد! از اعدا جفر و اسطرلاب و محاسبات :فوق کامپیوتری استفاده می کردند. مثلا می گویند شیخ بهایی می خواست: فرمولی بنویسد و بر درب بارگاه امام رضا، حک کند که گناهکاران نتوانند وارد شوند! همان چیزی که امروز پسورد گفته می شود، و افراد نامحرم نمی توانند وارد شوند. از ان گذشته در چاپ پارچه نیز کمتر از چاپ کاغذی و سنگی تاریخ نداریم. نقش گلبوته و ترمه بر روی پارچه ها، همگی تکرار شونده هستند. حتی در فرش و کاشی کاری هم همینطور است. دلیلش آن است که طراح اصلی، فقط یک نقش را می کشید. بقیه بصورت قالب سنگی و یا چوبی، طراحی و پس از آغشته شدن به رنگ، بر روی پارچه یا دیوار نقش می بست. آیا چاپ ترمه در اصفهان که به عهد صفویه برمی گردد. قبل از گوتنبرگ نبود؟ ممکن است بگوییم: چاپ سنگی از گوتنبرگ اغاز شد، که اولین کتاب مقدس را چاپ کرد. بعد به هند رفت! واولین قران هم در هند بصورت سنگی چاپ شد. اما همه اینها فقط یک رشته از چاپ است. شاید اهمیت ان خارج کردن موضوع امنیتی، از چاپ بود. یعنی علاوه بر طراحان اوراق، نقشهای پارچه و مساجد و کتیبه ها، مردم هم قادر شدند که چاپ کنند. یعنی نهضت چاپ در اروپا، خروج موضوع چاپ از خواص است. و همین امر باعث اقبال مردمی به چاپ شد. و امپراتوری چاپ را بوجود آورد. این امپراتوری تا قبل از انقلاب اسلامی ادامه داشت. انقلاب اسلامی نوار یا سی دی را جایگزین چاپ اعلامیه نمود. در غرب نیز به اهمیت غیر مکتوب پی برده ، در نقش شبکه های رادیویی و تلویزیونی تاکید کردند. لذا هالیوود جای انتشارات فرانکلین را گرفت. تا جاییکه امروزه هیچ کشوری، در زمینه چاپ سرمایه گذاری نمی کند. و ایران توانسته در این خلا مالی، بزرگترین امپراتوری چاپ و انتشارات را پایش کند. کافی است بدانیم که بیشترین کتاب ها، کارهای چاپی ایران، در خارج از کشور انجام می شود. یعنی همه چاپخانه های دنیا، برای ایران کار می کنند. نمایشگاههای چاپ فقط با قصد: جلب توجه ایران بپا می شود. و باصطلاح چاپخانه داران داخلی، نفس آنها را بریده اند. آخرین دستاورد های چاپی انان، در مرحله اول برای ایران است. دلیل انهم این است که تابحال، نمایشگاه چاپ ایران با چند سال سابقه، اصلا واحد بین المللی ندارد. زیرا می ترسند راه باز شود! باز هم بیشتر نفسشان به شماره بیافتد. در حالیکه در ایران، از گرانی کاغذ و چاپ و کتاب صحبت می کنند! عین همان کتابها با هزینه حمل از خارج، ارزانتر به دست مشتری می رسد. و این نشان می دهد که چاپخانه های خارج، راکد تر شده اند و: چشمشان به تولیدات ایرانی هست. مقداری که پول یا اوراق بهادار ایران، بصورت تقلبی چاپ می شود حتی دلار امریکا هم به گردش نمی رسد.